-->
aLAhaI cHemo.....

Buih-buih madah hati....

♥kalau anda suka jangan lupa KLIK tau...Peace ♥!

Monday, April 2, 2012

( Teori Pembelajaran dan Perkembangan) 

Pengenalan

Pernahkah anda terfikir kesan pendidikan mempengaruhi tingkahlaku dan pemikiran? Corak pendidikan kanak-kanak banyak dipengaruhi oleh orang dewasa. Biasanya orang dewasa ingin memberi pendidikan yang terbaik untuk anaknya. Pendidikan yang diberikan sama ada secara formal dan tidak formal banyak dipengaruhi oleh faktor persekitaran dan budaya.

Topik-topik yang akan dibincangkan bersama anda adalah seperti berikut.
  • Teori pembelajaran
  • Teori psikoanalitik
  • Teori  kognitif

Teori pembelajaran

Teori ini memberi penekanan bahawa pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan tingkahlaku yang dibentuk oleh unsur persekitaran. Ransangan dan gerakbalas adalah berkait rapat dengan perubahan tingkahlaku. Perubahan tingkahlaku dapat dikekalkan dengan menggunakan motivasi yang sesuai. Penggunaan ganjaran, insentif dan peneguhan sebagai dorongan dalam proses pembentukan tingahlaku.



TOKOH

Teori ini diasaskan oleh tokoh-tokoh seperti Pavlov, Watson, Skinner, Thorndike dan Bandura. Tokoh-tokoh ini telah membina teori-teori untuk diaplikasikan dalam pembelajaran. Berdasarkan teori tersebut kita boleh mengaplikasikan prinsip teori dalam bidang prasekolah.

·         Prinsip Pavlov:
Tindak balas yang diulang-ulang akan menjadi kebiasaan dan amalan.
·         Prinsip Thorndike;
Mencuba berkali-kali akhirnya mencapai matlamat kejayaan yang ingini.
·         Prinsip Skinner;
Pembelajaran berlaku menerusi penerokaan dan pengulangan pada titik kejayaan yang dicapai. Prinsip pembelajaran Skinner adalah lanjutan daripada prinsip pembelajaran Thorndike.
·         Prinsip Bandura;
Pembelajaran berlaku menerusi peniruan.


APLIKASI TEORI DALAM TINGKAHLAKU KANAK-KANAK

Ivan Pavlov
Pavlov

·         Aplikasi Pavlov dalam situasi pengajaran dan pembelajaran;

Cikgu Radziah menggunakan lagu ‘Mari Berkemas’ untuk diperdengarkan kepada kanak-kanak sebagai isyarat tamat tempoh sesuatu aktiviti. Pada peringkat awal lagu itu diperkenalkan Cikgu Radziah memberi arahan apa yang sepatutnya dilakukan oleh murid-murid. Setelah biasa mendengar lagu yang dimainkan oleh Cikgu Radziah, mereka akan terus mengemas dan bersedia untuk aktiviti seterusnya. Lagu itu telah meransang dan berlakunya gerak balas yang menjadi amalan.

Hasilnya;
Guru
Ø  Matlamat guru tercapai kerana dapat membentuk murid  yang dapat mengamalkan tabiat berkemas secara spontan apabila mendengar lagu sebagai isyarat untuk bersedia mengikuti aktiviti seterusnya.
Murid
Ø  Perubahan tingkahlaku berlaku apabila mendengar lagu. Dalam hal ini bunyi lagu menjadi ransangan.

 Bunyi lagu   -------------------------------------------------    Murid berkemas



Thorndike

·         Aplikasi Thorndike dalam situasi pengajaran dan pembelajaran;

Cikgu Halim sedang memerhati seorang murid yang mencuba memadankan bentuk-bentuk untuk disesuaikan dengan ruang (rujuk gambar). Pada awalnya murid ini telah mencuba berbagai cara berkali-kali. Akhirnya murid itu berjaya memadankan kesemua bentuk-bentuk dengan padanan yang tepat. Cikgu Halim melihat murid itu merasa gembira dan mencuba sekali lagi. Murid itu dapat melakukannya dengan membuat beberapa kesilapan. Sekali lagi murid itu mencuba memadankan dan kali ini murid itu berjaya melakukannya dalam masa yang singkat. Perlakuan murid ini menunjukkan perlakuan yang dilakukan berulang-ulang dan menyenangkan akan dicuba sehingga berjaya.

Hasilnya:
           
Guru
Ø  Guru dapat meningkatkan lagi kemahiran murid dari mudah ke sukar.

Murid
Ø  Murid menunjukkan sikap inisiatif, tekun dan tidak berputus asa.




Skinner

·         Aplikasi Skinner dalam situasi pengajaran dan pembelajaran;

Di sudut komputer seorang murid sedang meneroka perisian matematik. Terdapat berberapa ikon aktiviti matematik yang diterokai. Akhirnya dia terterkan pada satu ikon yang sesuai minatnya. Dia menguasai aktiviti yang terdapat pada ikon tersebut. Perkara ini diulang setiap kali murid itu menggunakan komputer.


Hasilnya:

Guru
Ø  Guru berjaya melatih murid menggunakan perisian matematik yang untuk muridnya.

Murid
Ø  Murid mahir menguasai perisian matematik menerusi penerokaan. Tumpuan diberi kepada perkara yang sesuai dengan minatnya.















Bandura

·         Aplikasi Bandura dalam situasi pengajaran dan pembelajaran;

Doktor:            “Awak sakit apa?”,
Pesakit:           “Luka kaki kanan,”
Doktor:            [ Memanggil rakannya sebagai jururawat]  “Mari kita ubat.”

Doktor dan jururawat membalut kaki kiri pesakit

Pesakit:           “Salah kakilah.Kaki ini”
 [Sambil menunjuk dan mengangkat kaki kanan].

Mereka tertawa.

Guru tersenyum memerhati gelagat murid-mridnya yang bermain di sudut drama.


Hasilnya:

Guru:
Ø  Peralatan hendaklah disediakan bersesuaian dengan pengalaman murid.

Murid:
Ø  Memerhati tingkahlaku orang dewasa sebagai model untuk dicontohi.

Kesimpulan:
Pembentukan tingkahlaku dikatakan berjaya apabila murid  mencapai kemahiran tertentu selepas mengulangi, mencuba, meneroka dan mencontohi menerusi teladan yang baik.

Posted by Unknown at 5:36 PM
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest

No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)
Daisypath Anniversary 
     tickers


My Stick Family from WiddlyTinks.com

Gold clock

Clock Widgets

Get a Glitter Calendar Click Here

Facebook Badge

Shis Idayu

Create Your Badge

♥♥ owner of this blog♥♥

♥♥ owner of this blog♥♥
My Name is Ayu Balqish
D.O.B 27 APRIL 91
Study Early Childhood Edu
Single but not available Follow @AyUBalqiSh

  • BEN ASHAARI
    Brisk walk sambil genggam , pegang atau pikul beban : Mana satu lebih sesuai dengan anda ?
  • ~@IdA FArisYA's BloG@~
    Melawat blog bersawang 😅
  • Bila Jari Jemariku Menaip
    Perfectly Halal! [Bab 21 & Bab 22]
  • Diva-queen's life
    Al-kisah Skincare Routine
  • +++A Blog To Remember+++
    Perjalanan sebuah 'NUR'
  • Heart of Memory
    BAB 4 : Setia Menunggu
  • Zamani 84
    Sebelum Melangkah Keluar Dari Alam Persekolahan
  • Butik Sanera
    Creating a new Product Post
  • PEMBEKAL DAN PEMBORONG TUDUNG , KAIN PASANG, BAJU SIAP ONLINE TERBESAR PADA HARGA MURAH
    KOLEKSI TERBARU KAMI
  • ~ SuArA BuDak KaMpOnG ~
  • Luahan Dari Otak Kecil
    Order Online MILIK ENGKAU SAJA masih DIBUKA!!
  • 'sAya yAng punyA ceritA....' AWK??
    AKU apa adanya
  • KOLEKSI FESYEN TERKINI
  • Ohh Aeyn
    25 Day Blog Challenge; Favorite Quote (Day 4)
  • PEMBORONG TUDUNG DAN KAIN PASANG PADA HARGA TERMURAH DIPASARAN
    KENAPA BAYAR LEBIH??? dapatkan koleksi SHAWL , kain pasang, pelbagi jenis inner ,telekung lycra dengan HARGA BORONG! WALAU PEMBELIAN SEHELAI SAHAJA. HARGA TERBAIK DI TAWARKAN LEBIH MURAH DARI JALAN TAR! Anda pilih , anda cuba dan anda banyak sila datang terus ke butik kami di: assyaima collection, no 25 SG 1/1 taman sri gombak batu caves selangor dan no 29 jalan lestari utama taman amalina lesatri Raub pahang atau ke assyaima collection, no 11 Taman keris emas sg Udang melaka. hubungi 0199486609 untuk lokasi * promosi sah selama 7 hari sahaja* * walk in customer sahaja
  • kuntumannailofar
    sini aku tunjuk!
  • sugar4sugar
    NOTICE
  • Omel Omma
  • Sunshine Behind The Trees ♥
    Perubahan semasa
  • Smart Reader Kids & Smart Reader Kids Junior Happy Family, Happy Children
  • kisah si klebar kacak...
  • ! Belog Cik Ladies !


Daisypath
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
My status
Chemo ONLINE
31 MARCH 2012
EMAIL
Qiyyah_91@gmail.com

  • ►  2013 (5)
    • ►  March (5)
  • ▼  2012 (80)
    • ►  October (24)
    • ►  September (7)
    • ►  July (8)
    • ►  June (8)
    • ▼  April (10)
      • Now + future Planning
      • Note for MR.Buchuk
      • syahdunya lirik Alhamdulillah
      • Purpose of Schooling in malaysia
      • present time, past time and simple past
      • ( Teori Pembelajaran dan Perkembangan)  Pengenalan...
      • planning pro social environment
      • Thought & knowledge
      • Contoh lesson plan
      • like la kat sini juagak k...peace.....
    • ►  March (19)
    • ►  January (4)

Popular Posts

  • Contoh lesson plan
    pagi yang indah dengan turunnya hujan rahmat....ceh2 tetiba pagi ni rasa nk share ilmu pulak kat kekawan(tu pun kalau ada yang singgah dan t...
  • (no title)
    like la kat sini juagak k...peace.....
  • Thought & knowledge
    TOPIC 1: LEADERS MAKING A DIFFERENCE INTRODUCTION Can you train someone to be a leader? Can you develop leadership qualities within your...
  • Petikan Lembaran 2011 (Lukisan Dinding-kerja projek)
    arrrrggggghhhhh payah betul bila diberi kerja projek mengecat dan melukis mural dinding... kerja yang x pernah2 ku buat sebelum ni.........
  • planning pro social environment
    Pro social behaviour Pro social behaviour is the opposite of antisocial behaviour. Prosocial benefits others and demonstrates the presence...

! ✿LYSSA FAIZUREEN✿ !

Loading...
Terima Kasih kerana sudi singgah ke blog saya. Dah alang2 singgah tu jangan lupa pulak jadi follower saya k...TQ....

Kalau nk komen pun x pa...memang dialukan :]

Jangan lupa klik LIKE ^-^.

Scrollboxes
Elmo Sesame Street




ayu balqish. Powered by Blogger.