
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
(SEHARI)
Minggu: Keenam Tema:Tumbuh-tumbuhan
Tarikh: 11 Julai 2011
Hari: Isnin Subtema: Jenis-jenis sayuran berdaun
Masa | Tunjang | Standard Pembelajaran | Aktiviti | Kesepaduan | Catatan/ BBM | |||
Rutinpagi 8.00-8.10 (10m) |
| |||||||
Perbualan Pagi (BM) 8.10-8.30 (20m) |
| |||||||
Matematik ModulTeras 8.30-9.10 (40m) | Sains danTeknologi (Awal Matematik) | ST 8.1.5- Menyatakan ayat matematik tambah secara lisan | Aktiviti : Menambah dua himpunan objek 1. Murid diminta menyebut nombor secara rawak 2. Guru membimbing murid untuk menambah dua himpunan objek 3. Guru memberi satu situasi dan meminta murid untuk menyelesaikaannya 4. Guru membimbing murid membuat tugasan | ST 8.1- Memahami operasi tambah dalam lingkungan | Lembaran kerja | |||
Sains BI (Tema) 9.10-9.50 (40m) | Sains Dan Teknologi (AwalSains) | ST 3.3.7- Memerhati dan mengumpul sayur-sayuran mengikut ciri: i) Warna daun ii) berbiji | Aktiviti:Mengenal jenis sayur 1. Guru memnujukkan carta kepada murid dan meminta murid menyebutkan nama sayur yang mereka ketahui 2. Guru membimbing murid mengeja dan menyebut nama sayur yang ada pada carta 3. Murid diminta menyatakan bentuk dan warna sayur yang mereka lihat 4. Murid menggunting dan mengumpul gambar sayur mengikut kategori yang diberi (kumpulan) | ST 3.3- Meneroka bahagian- bahagian tumbuhan iaitu daun, bunga, buah serta pertumbuhan anak benih | -Aktiviti berkumpulan -CartaGambar - Lembaran kerja | |||
Kudapan 9.50-10.20 (30m) | - Berbaris dan mencuci tangan serta mengambil makanan - Doa makan untuk kaum melayu dan ucapan terima kasih - Bermain alat permainan, membaca buku, baring dan lain-lain | |||||||
ModulTeras (BM) 10.20-10.50 (60m) | Komunikasi (Bahasa Malaysia) | BM 3.1.3- Menyebut huruf secara rawak BM 3.7.2- Membaca ayat tunggal yang mudah dan sesuai BM 4.2.6- Menyalin perkataan dengan cara yang betul | Aktiviti:menulis dan menyalin perkataan 1. Guru meminta murid menyebut huruf secara rawak 2. Beberapa orang murid dipanggil dan diminta menyatakan huruf yang ditunjukkan 3. Guru membimbing murid membaca ayat tunggal yang mudah dan sesuai. Contoh Ini apa? Ini apa? Ini apa (nama kawan) Ini sawi Ini sawi Ini sawi (nama kawan) 4. Guru memberi lembaran kerja dan membantu murid menyalin ayat dengan cara yang betul | PSE 2.3.6 Berinteraksi dengan penuh yakin BM 1.1 Mendengar dengan penuh perhatian | - Kad perkataan - Manila kad -Lembaran kerja | |||
Modul Bertema BI 11.20-11.50 (30m) | Communication (English) | BI 4.2.2- Write recognizable letters with guidance | Activity: Writing 1. Teacher ask pupil to sit in front 2. Teacher give a worksheet to pupil 3. Pupil do their work with guidance | BI4.2- Writing Skills | - worksheet | |||
(BM) 11.20-11.30 (10 minit) | Refleksi | Murid:
Guru:
| ||||||
Penilaian | NamaMurid | Maklumat | KaedahPenilaian | |||||
Refleksi:
p/s: korang blhlah selitkan ckit aktiviti yg menarik untuk dimasukkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran nanti agar p&p tu nanti lebih menarik.Jangan pulak minta pendapat guru a.k.a mentor anda ketika menjalani praktikum kerana mereka lebih berpengalaman dalam hal sebegini.By the way gud ya guys...
No comments:
Post a Comment
tinggalkan komen anda di sini